project

#005 Over wat, waarom, voor wie, hoe en zo

Structuur maakt alles mooier

Een paar berichten geleden had ik hem aangekondigd. Een post over de Lean Canvas als methode om je gedachten over een product of dienst te ordenen. Net als vorige week bij de Mindmap doe ik ook nu eerst de theorie en over een paar weken zien we weer verder. Dat biedt mogelijkheden voor mij om alles even goed op een rijtje te zetten en ook mogelijkheden voor jou ! Zeker wanneer je niet helemaal goed weet waar je heen wilt, hoe, en vooral waarom. Probeer zelf ook beide methodes uit voor jouw project. Graag wil ik ook van je horen welke methode je bevalt en waarom ! En misschien gebruik je wel een andere techniek. Dan hoor ik dat ook graag !

De Mindmap methode van vorige week is meer een methode om associatief te werken (van de ene gedachte komt de andere en weer een andere) en toch structuur te houden. Goed bruikbaar dus om alles wat met een (hoofd)onderwerp te maken heeft op een rijtje te krijgen. De Lean Canvas methode is anders, en heeft ook andere doelen. Maar laten we bij het begin beginnen :

Lean Canvas

De Lean Canvas is onderdeel van de Lean Startup methode. Die methode is veel breder dan ik hier ga behandelen; ik richt me echt alleen op het Lean Canvas. Dat canvas (schilderdoek) is een afgeleide van het oorspronkelijke Business Model Canvas. Het Business Model Canvas werd bedacht door Alexander Osterwalder en was bedoeld om nieuwe en bestaande bedrijven strategisch onder de loep te nemen. Het is één vel papier waarop je zaken als klanten, inkomsten, partners, kosten en contact-kanalen in kaart brengt.

De Lean Canvas is een iets lichter broertje van de Business Model Canvas. De Lean Canvas is door Ash Maurya ontwikkeld voor de Lean Startup methode en is dan ook specifiek bedoeld voor start-ups.  In het Lean Canvas wordt de nadruk gelegd op de problemen die mogelijke klanten hebben en de oplossing die de start-up daar voor heeft. Die onderdelen, aangevuld met zaken over kosten, inkomsten en manieren om contact met klanten te onderhouden passen ook nu weer op 1 A4-tje. Het Lean Canvas ziet er zo uit :

Lean Canvas

 

Lean Canvas in de praktijk

Een logische volgorde, maar zeker niet verplicht, is om een Lean Canvas in te vullen volgens de nummering. Begin met de 3 problemen die je gaat oplossen te beschrijven, voor wie je dat gaat doen en de bijzonderheid waarom jou oplossing uniek en goed is. Probeer telkens bij het invullen variaties te bedenken. Je zult zien dat een andere doelgroep ook voor andere manieren van communiceren (kanalen) of een ander inkomstenmodel kan zorgen.

Wanneer je een whiteboard tot je beschikking hebt is dat handig. Teken een leeg canvas plak met Post-It velletjes je gedachten in de juiste vakjes. Dat maakt het lekker flexibel en op die manier kun je ook eenvoudig een paar resultaten in korte tijd maken (wel even een foto'tje nemen).

Heb je geen whiteboard, gebruik dan het template dat je hier kunt downloaden en print een aantal velletjes.

Als je liever digitaal wilt, kan dat ook met Canvanizer : klik hier (Engelstalige site). Canvanizer biedt ook de mogelijkheid om andere typen canvassen te gebruiken. De site werkt behoorlijk intuïtief en kent zelfs exportmogelijkheden.

Wanneer je met het Lean Canvas bezig gaat maak je nooit maar 1 velletje. Het is juist de bedoeling dat je in maximaal een minuut of 15 een canvas vult. Ben je daar mee klaar dan doe je nog een paar andere, bijvoorbeeld met andere doelgroepen of andere manieren om je klanten te bereiken. Doordat je zo met de materie speelt krijg je een steeds duidelijker beeld van de opties die je hebt, de kansen en de problemen.