project

#018 ieder zijn hobby

structureren, structureren

De afgelopen week was ik de avonden met andere zaken bezig, maar vorig weekend (na mijn berichten op vrijdag) heb ik het grootste deel van beide middagen aan project CAPPUCCINO besteed. Ik wil deze maand (met nog maar een paar dagen) echt de gedetailleerde structuur van mijn cursus hebben staan. Dat is een stuk lastiger dan ik had verwacht, maar ik heb die twee middagen een flinke stap voorwaarts gemaakt. Ik weet nu tenminste waar ik het precies over ga hebben, hoe ik dat ga doen en wat ik te bieden heb met mijn cursus.

Geweldig, beelden die het scherm af spatten !

Tegenwoordig wordt, vooral door de enorm toegenomen technische mogelijkheden, heel sterk de nadruk gelegd op technieken waarmee je een foto die je gemaakt hebt kunt laten "poppen", of waarmee je een "wow-factor" aan je foto's geeft. Zo veel nadruk dat bijna alle cursussen over fotografie over dat onderdeel gaan; het startpunt is dat je een "bruikbare" foto hebt en dan leer je hoe je die door nabewerking "geweldig" of "amazing" kunt maken.

Dat wil ik dus niet gaan maken, zo'n cursus... Ik wil juist laten zien hoe je er voor zorgt dat je met je foto's iets te vertellen hebt en op welke manier je dat kunt doen. Een cursus over "de andere kant" van de fotografie, zeg maar. Om niet met een "bruikbare" foto genoegen te nemen, maar met een "boeiende" foto. Foto's die boeiend zijn door meer dan alleen het glimmende effect van de "spiegeltjes en kralen" van de nabewerking. Wanneer je dat soort foto's weet te maken kun je die altijd alsnog "mooier" maken door de nabewerking.

Grote lijnen

Natuurlijk ga ik je nog niet vertellen wat ik precies ga doen, al was het maar, omdat ik dat zelf ook nog niet in volledig detail in beeld heb. De grote lijnen zijn :

  • Introductie, waar gaat mijn cursus over, voor wie, wat ga je leren, waarom zou je hem willen volgen, etc
  • Confrontatie, waarin ik mijn cursist wil laten meemaken wat er te leren is en toetsen of hij/zij dat echt wil
  • Achtergronden en theorie over begrippen als "kwaliteit" en "kunstmatigheid" (hé dat komt bekend voor 😉 )
  • Circle of growth : hoe ga je vooruit komen ?
  • Hoe werkt het praktische deel van de cursus in grote lijnen ?
  • 4 praktische lessen met vaste structuur
    • analyse van een aantal foto's aan de hand van één invalshoek
    • theorie over zo'n invalshoek
    • opdracht en uitleg
    • als extra een praktijk-tip
  • Terugblik met samenvatting wat je hebt geleerd en hoe je nu zelf op dit spoor verder kunt komen

Ik heb met mijn gele Post-it briefjes weer lekker zitten structureren en heb veel van die onderdelen ingevuld. Uiteindelijk zal het wel ruim meer worden dan de 1 uur video die ik had voorzien, maar dat is prima; als ik het optreden voor een camera eenmaal een beetje snap en durf is die extra hoeveelheid alleen maar goed voor het eindresultaat. Naast de video heb ik trouwens ook nog een aantal checklists en een inspiratie-tutorial die ik als PDF mee lever.

En nu

Komend weekend (na het verschijnen van dit bericht) ga ik hard bezig met de laatste onderdelen van de structuur. Dat is nog een laatste stukje puzzelen voor wat betreft de inhoud en opbouw, maar vooral denken over betrokkenheid in de zin van praktische oefeningen. Hoe kan ik er voor zorgen dat je als cursist niet eerst uren lang naar mij moet kijken voordat je het gevoel  krijgt zelf aan de slag te kunnen. Iets leren moet je toch in de praktijk doen, als het gaat om fotografie; dat is bovendien veel leuker dan eindeloos gepraat van mijn kant. Ik wil die participatie dus al vroeg in de cursus starten. Lastig, maar volgens mij moet dat lukken.

Wanneer ik deze fase afgerond heb komt het uitwerken van de cursus. Omdat ik die in het Engels wil gaan maken zal ik toch wat meer detail moeten uitwerken. Misschien door eerst het verhaal (tegen mezelf) in het Nederlands te houden. Daarmee oefen ik dan ook meteen mijn camera-verschijning, haha. Of door delen uit te schrijven. Dat wordt nog even uitzoeken, maar de hele maand ligt dan ook nog voor me. En daarna ? Een test-opname maken om commentaar te krijgen van andere cursus-ontwikkelaars over geluid, beeld, presentatie. En wanneer dat (na wat uitproberen) goed is, gaat het er echt van komen. Opnames ! Spannend traject al met al hoor (en nog steeds leuk-spannend) !

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.