Wow, een rollercoaster !
te doen - uitzoeken of ik de content voor me zie
Ja, ik zie de inhoudelijke kant van de tutorials voor me. Mijn concept zal hoogstwaarschijnlijk zijn dat ik laat zien dat het maken van een 'goede' foto grofweg uit twee delen bestaat. Voor het laatste deel wordt, met de bedoeling je foto's mooier te maken, al heel veel cursusmateriaal (Photoshop en Lightroom) aangeboden; zowel betaald als gratis. Ik wil juist het traject daarvoor gaan behandelen, met een kleine uitloop naar de nabewerking omdat daar ook een deel van het uiteindelijke resultaat ligt. Geen technisch verhaal dus over sluitertijden en lensopeningen, geen lange demonstraties van het gebruik van foto-bewerking programmatuur, maar een kritische blik op wat je nou eigenlijk fotografeert en het hoe en waarom. Volgens mij heb ik daar (mede door mijn studie aan de fotoacademie) wel de nodige tekst over. En zonder dat het saai wordt, lijkt me.
Het tweede deel van de content; de (Engelstalige) blog die er voor zou moeten zorgen dat er meer te beleven valt dan alleen betaald materiaal, ben ik mogelijk op dit moment in het Nederlands aan het maken in de zin van mijn foto-blog. Niet alle afleveringen zijn natuurlijk even bruikbaar, maar ik heb aan het eind van dit jaar als het goed is toch zo'n 52 afleveringen met foto-gerelateerde beschouwingen om mee te beginnen (of halverwege met 26). Het leuke is dat daarmee de huidige foto-blog misschien ook een wat helderder en fotografischer doel en invulling gaat krijgen.
te doen - het tijdprobleem oplossen
Mijn grootste vraag was : hoe los ik het tijdprobleem op ? Daar ben ik (en dat in 1 week) al heel aardig in geslaagd, lijkt me. Ten eerste heb ik bedacht dat ik grote delen van mijn foto-blog kan gebruiken voor dit tweede project. Die moet ik dan natuurlijk nog wel even vertalen, maar dat lijkt me met een beetje behoorlijk vertaal-tool (misschien Google Translate wel; ik moet het allemaal uitproberen) redelijk eenvoudig te doen. En anders huur ik iemand in via Fiverr, waar je juist dit soort relatief kleine vertalingen voor een keurig budget kunt laten uitvoeren (ongeveer 20 euro voor een uitgebreid bericht, zoals deze aflevering).
te doen - de kosten inventariseren
Voor dit onderwerp was de grote vraag : blijven de verwachte kosten binnen de perken ? De details moet ik nog beter uitwerken in verband met eventuele benodigdheden, maar voor de doorlopende kosten valt het zeker mee. Om te beginnen moet ik een website voor dat project in de lucht houden (dat kost een paar euro per maand). Ik kan zelf die website bouwen en onderhouden. De vertaling van de blog-teksten zou nog wel een investering kunnen zijn en schat ik in op maximaal 20 euro per stuk, maar die hoeven niet allemaal tegelijk en al zeker niet alle 50 meteen aan het begin vertaald te zijn.
Wanneer ik tutorials ga publiceren kan ik (zie verderop) ook gebruik maken van gespecialiseerde websites die cursussen aanbieden. Voordeel is dat zij heel veel verkeer hebben en je actief helpen bij de ontwikkeling van cursusmateriaal en marketing. Natuurlijk betaal je daar ook voor, maar dat doe je door een deel van de cursusinkomsten af te dragen; no cure no pay, zeg maar.
te doen - omgaan met de uitdaging van de commercie
Ja, commercie is niet mijn sterke punt. Dat is niet erg, want er zijn hulpbronnen; zeker wanneer ik me aansluit bij (zie verder) één van de websites die cursussen aanbieden. Verder zie ik commercie ook als een uitdaging; ik wil er graag meer over leren en doe dat door mijn huidige blog natuurlijk ook al. En op welk publiek ga ik me richten ? Die vraag is misschien wel automatisch beantwoord wanneer ik mijn cursus op zo'n site zet; dan richt ik me op het publiek dat daar al massaal cursussen volgt. Dat is vooral Engelstalig publiek, al zijn er ook cursussen in het Spaans of Duits. Cursussen zijn voor iedereen : persoonlijk ken ik mensen van 20 en mensen van 70 die zo'n cursus doen en er voor betalen.
In het kader van mijn commerciële ontwikkeling wil ik zeker ook de blog maken en promoten. Ik wil daar een soort thuis-gevoel mee bieden aan mijn cursisten.
te doen - benodigde middelen op een rijtje zetten
Voor het maken van een tutorial heb je in principe niet heel veel nodig. Wel moet je zorgen voor een goede beeld- en zeker geluidskwaliteit, dus heb je een camera en een microfoon van enige kwaliteit nodig. Verder een plek om te zitten, snel internet, een PC, software om video te bewerken en/of slideshows te maken. Gelukkig heb ik verreweg het meeste al. Een gedetailleerd plan volgt nog.
te doen - keuzes maken
Er was toch sprake van opwinding ?
Ik heb gekeken naar een boeiende Tedx-talk over passive income. Ook het verschil tussen active income en passive income wordt daarin besproken. Kort samengevat is het dat je bij active income je tijd tegen geld ruilt en bij passive income je tijd in het maken van een product steekt en daarna dat product (liefst vaker) tegen geld ruilt. De TEDx talk van Alex Szepietowski is te zien op Youtube
Ik ben op zoek gegaan naar een naam voor mijn nieuwe project. Ook nu weer begon ik te denken met 'project' aan het begin en kwam ik, associërend via het huis-gevoel dat ik wil geven op de voorlopige slagzin : photograpy : relaxing and inspiring. Daar heb ik een zondag-ochtend koffie-gevoel bij, dat zich met 'cappuccino' laat omschrijven. Voor nu heb ik dan alvast de domeinnaam projectcappuccino.com geregistreerd voor mijn blog. Ik ben nog bezig met het domein cappuccino.com; heb wel een aantal mails aan de eigenaar gestuurd, maar geen reactie gekregen. Dat domein wordt namelijk sinds 2016 niet meer actief gebruikt, dus je weet maar nooit.
Samen met mijn zoon Max heb ik een eerste blik geworpen op websites waar cursussen worden aangeboden. De marktleiders zijn :
Udemy : voelt leuk, actief, jong, gemakkelijk, persoonlijk, uitstekende opzet van eigen cursusmateriaal om een trainer te worden, veel hulp, grote community, simpele en begrijpelijke opzet van het verdienmodel (wel vrij hoge kosten). Zo'n 9 miljoen cursisten die actief door Udemy worden benaderd; grote kans dat daar ook mensen tussen zitten voor mijn cursus 😉
Lynda : vanouds dé cursus-aanbieder (ik ken hem van de fotografie). Is een stuk serieuzer en zwaarder, kwalitatief misschien diepgaander. Om daar meer te weten te komen moet je eerst beoordeeld worden
Teachable : is, anders dan Udemy, niet zelf bezig met marketing en cursisten-werving. Daar moet je dus zelf de marketing doen. Dat heeft voor- en nadelen.
Deze week heb ik voor het eerst de mogelijkheid van reacties onder de berichten aangezet (helemaal onder aan de bladzijde). Zeker wanneer je zelf ook met een project bezig bent hoor ik graag van je. Andere op- en aanmerkingen en vragen zijn natuurlijk ook prima.