blog

je suis

je suis

Verbijstering. Dat is toch wel de overheersende emotie bij het bericht dat ik vrijdag las op de NOS app. Een barbaarse daad, een onthoofding, waarvan vermoed werd dat de dader zich door zijn God had laten motiveren. Kennelijk niet een liefdevolle God, maar eentje van zure normativiteit en afrekening.

Ongeloof was mijn tweede invalshoek. Ongeloof over dat zoveel geloof al eeuwen tot zoveel fanatisme en destructieve tunnelvisie leidt.

Later bleek het inderdaad de invloed van een monotheïstische geloofsachtergrond die deze 18-jarige tot zijn daad had gebracht. Sommige goden vellen zelf een eindoordeel; deze God stelt het op prijs wanneer zijn gelovigen daar aan meehelpen. Het maakt je wel lekker belangrijk; misschien dat je op die manier in de waan van zingeving tot zulke daden komt...

triest

Dit soort waanzin maakt triest. Daarom starten we vandaag met een triest beeld. Voor Samuel Patty en voor helaas de vele anderen die door een vereffening-dicterend geloof of andere scheefgegroeide overtuigingen omkwamen en nog steeds omkomen.

 

mono

Vorige week sprak ik me aan het eind van het bericht er over uit dat ik deze week tegen bedenkelijkheden van God en gelovigen ten strijde ging trekken. Ik had toen niet dit soort ontsporingen in het hoofd, maar dingen die nog een beetje een menselijke maat hebben.

Tegen dit soort radicalisering vanuit een één-God uitgangspunt,  heb je niets aan een strijdbijl. Een strijdbijl leidt, wanneer je die inzet tegen zelf-bevestigende omgevingen alleen tot meer onbegrip en zwart-witheid. En het is een beetje alsof je met je bijl op een rotsblok slaat, of in de modder.

onzin

Mijn aanleiding werd vorige week gevormd door het gegeven dat een aantal geloofshuizen van diverse God-instanties zich beriep op de vrijheid van godsdienst wanneer het gaat over maatregelen in de strijd tegen het Corona virus. Samen komen in aantallen die ruim boven de maatschappelijk-democratisch vastgestelde norm liggen. Onder auspiciën van de bovenbaas mocht het gewoon.

De bovenbaas die zijn/haar gelovigen tot dergelijke zinloze risico's weet te verleiden, is, om met een vroegere, meer gedurfde versie van minister Grapperhaus te spreken, in mijn ogen een asociaal. Er is bij mijn weten slechts één geloof dat hier niet aan mee doet. Dat is de kerk van het vliegend spaghettimonster (nee, daar heeft project SPAGHETTI geen banden mee).

De kerk van het vliegend spaghettimonster is een internationaal erkend kerkgenootschap. Het gaat er van uit dat een onzichtbaar spaghettimonster (met gehaktballen als ogen) het heelal heeft gemaakt en daarna, in een dronken bui, de mens creëerde. Het geloof heeft 8 Liever-Nieten, in plaats van 10 geboden. Iedere vrijdag is een heilige feestdag, piraten spelen een grote rol in het geloof en de pastafari's, zoals de volgelingen heten hebben als religieus hoofddeksel een omgekeerd vergiet op hun hoofd. Meer lees je hier.

waanzin

Hoewel één en ander echt dicht tegen andere geloven aan ligt, zowel qua absurditeit als geloofwaardigheid, lijkt dit geloof voor de meeste mensen complete onzin. Nou liggen onzin en waanzin dicht tegen elkaar aan. Van het één komt het ander, lijkt het wel, maar nee, dat wil ik ook weer niet zo ongenuanceerd zeggen. Niet alle geloof komt per sé uit waanzin voort of leidt er toe.

Ik denk, ondanks dat ik zelf geen deel van een (monotheïstisch) geloof uit maak, dat er veel gelovigen zijn die oprecht, begripvol en verdraagzaam zijn. Die het kunnen waarderen dat anderen anders zijn. Er soms misschien moeite mee hebben, maar het daar bij laten.

voetbal

Andersom lijkt wel een verband; waanzin komt vaak voort uit geloof. En dan meestal niet alleen geloof-geloof, maar uit het zeker-weten zoals ook in andersoortige overtuigingen. Uit de onbedwingbare behoefte om dat heilige zeker-weten te verspreiden en de regels van een geloof, of de beginselen van een overtuiging, ook op anderen te drukken.

Dat risico op radicaliteit en waanzin zie je vanuit die zendingsbehoefte bij veel meer groepen met een overtuiging. Bij voor- en tegenstanders van wapenbezit in Amerika, bij voor- en tegenstanders van zwarte (of grijze) Piet, bij voetbalfans (voor- en tegenstanders van een bepaalde voetbalclub). In ieder van die groepen zitten veel mensen die oprecht een overtuiging hebben met ruimte voor andersdenkenden. Jammer genoeg komt de meeste ellende van de beperkte hoeveelheid extreme Mitglieder.

en dan

Beetje warrig bericht vandaag en veel te lang... Het vloeit er ook niet eenvoudig uit... En hoe denk je nu dat ik nog bij de fotografie terecht kom ? Ik zou natuurlijk een foto van indrukwekkende wolkenlucht kunnen laten zien en een verhaal er bij over dat HET daar gebeurt en de hemel er toch zo open, vrij en waanzin-vrij uit ziet. Of kiezen voor illustratief materiaal bij spaghetti, wapens of voetbal, maar ik wil juist meer toe naar fotografie die je voelt...

Ik kies daarom voor de verbeelding van de verwarring, van het onderliggende onbegrijpelijke. Het aardse bestaan waar we deel van uit mogen maken is onbegrijpelijk. Door je over te geven aan een Geloof verplaats je de onbegrijpelijkheid. Het geloof levert dan uitleg, duiding en zingeving, maar lost de onbegrijpelijkheid niet op. Je kunt ook, zonder uitleg en duiding, de zingeving uit andere invloeden halen. Ik vind het allebei prima. Hou beide manieren wel lekker voor jezelf. Leven en laten leven...

 

 

feest

Komende zondag is het trouwens wereld-pasta-dag. Je mag je piratenkleding dan de hele dag aan en met een omgekeerd vergiet op het hoofd kun je helemaal los. Niet gehinderd door aardse beperkingen. Of, zoals in de uitgangspunten vermeld staat :

  • De mens is vrij van religieuze plichten of beperkingen.
  • Het enige dogma is de afwijzing van iedere vorm van dogmatisme.

Laten we het elkaar een beetje gemakkelijk maken. Rekening houden met elkaar en verdraagzaam zijn. Samen met elkaar en voor elkaar, niet alleen tijdens de Corona-crisis, maar vooral ook weer daarna. Wees lief voor elkaar en blijf gezond...

 

2 thoughts on “je suis

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.