project

#23 alles is altijd anders

alles = altijd = anders

Dat is toch raar, dat alles altijd anders loopt. Dan neem ik me iets voor, zoals ik vorige week beschreef, omdat ik het gevoel heb dat ik vast zit met mijn CAPPUCCINO project, en dan is het plotseling een heel productieve week. Niet dat ik helemaal alles gedaan heb dat ik me had voorgenomen, maar wel allerlei andere dingen (in hetzelfde kader). En belangrijker, mijn motivatie en energie zijn weer merkbaar terug ! Ik had er duidelijk weer meer plezier in.

Wat heb ik gedaan

Even aan de hand mijn voornemens van afgelopen week :

  • JA : "studio" opbouwen in mijn kantoor (dat is in ieder geval ruimer)
  • JA : 2 testopnamen maken beeld en geluid (die krijg je waarschijnlijk niet te zien)
  • NEE : in het Engels scripten van de introductie
  • JA : lijst maken met aanpassingen die ik aan de studio en mezelf moet doen

Wel gelukt

Ik heb de studio opgebouwd en daarmee niet 2 testopnamen gemaakt, maar op 2 verschillende momenten zelfs 5 testopnamen, waarbij ik vooral worstel met mijn bril. Ik heb eerst de volgende drie geprobeerd :

  • direct licht (één softbox* linksboven en één rechtsboven) : hinderlijke schaduwen van het brilmontuur; mijn ogen zijn bijna niet te zien
  • indirect licht (via een witte muur het licht van twee kanten) : mooi egaal licht, maar de bril laat de reflectie van de witte muur zien, behoorlijk "space"-achtig
  • gemengd (één softbox direct, de ander via de muur) : beter, want beide problemen maar half 😉

Voor opname 4 heb ik mijn bril afgezet. Jammer is dan dat ik de teleprompter met mijn tekst niet meer kan lezen, maar qua beeld is het een enorme verbetering; je kunt mijn ogen zien en ik heb geen wit-schitterende vlakken (de bril) die enorm afleiden van het verhaal. Misschien moet ik voor de cursus eens kijken naar dag-lenzen (die heb je ook in + waardes)

Bij opname 5 heb ik de achter mij hangende foto weggehaald. Die muur is lichtgroen en ik wilde hem uitproberen als greenscreen*. Op het laatste moment is dat nog gelukt. Aan het eind van dit bericht zie je hoe...

Niet gelukt

De introductie heb ik nog niet volledig (ongeveer de helft nu) in het Engels. Dat komt vast omdat ik afgeleid was door de volgende twee andere ontwikkelingen

Extra gedaan

Extra 1 : de ontwikkeling van een app met gele briefjes gaat boven verwachting goed. Het bijzondere er van is dat ik dit onderdeel zelfs deels kan combineren met mijn werk, in die zin dat het research is die ik voor een lopend project erg goed kan gebruiken. Ik leer hiervan hoe ik binnen een web-omgeving schermonderdelen kan schuiven en sorteren. Ik heb inmiddels ook al 5 hoofdstukken van de cursus technisch-handmatig ingevoerd als testmateriaal. De rest van de cursus wil ik invoeren wanneer de app zover is dat de invoerschermen klaar zijn en ik de wijzigingen ook weer kan bewaren. Binnen een paar weken zal dat zeker het geval zijn.

Extra 2 : ik ben hard bezig geweest met de voorbereiding voor mijn eerstkomende fototrip. Niet alleen weet ik waar ik heen ga en wanneer; het praktische deel en dan vooral het (uit)zoeken is altijd een hoop werk, maar vooral ben ik bezig geweest met de vraag wat ik daar wil doen. Waar ga ik naar op zoek. En hoe zou ik dat kunnen verbeelden. En wat wil ik daarna met dat materiaal doen. Voor een deel van het materiaal ga ik me trouwens bewust bezig houden met de conceptuele technieken die ik in mijn cursus voor CAPPUCCINO wil laten zien. Binnenkort hoor je meer...

Toch een video

Nog op de valreep heb ik kunnen kijken naar mijn laatste poging (met greenscreen). Dat valt niet tegen, zeker zonder bril, want dan kan ik ook met mijn ogen communiceren. Met bril dreig ik op zo'n video een beetje een nerd te worden die een programmeercursus voor gevorderden in een niet meer gebruikte computertaal ga uitleggen. Ik ben (op wat groene waas op de schouders na) een stuk tevredener over deze video in technische en communicatieve zin, dan over mijn eerste video. Ik heb een stukje er uit geknipt en (zonder geluid) kun je het hier bekijken :

Nabeschouwing

Ja, wat vind ik dan van deze video ? Ik vind het, vergeleken met de vorige poging een stuk beter. Voor de overzichtelijkheid heb ik even de beoordeling van die video er bij gepakt.

-> Mijzelf

Zoals ik vorige keer schreef vinden de meeste mensen zichzelf verschrikkelijk op video. Ik vond mezelf toen ook vreselijk, maar nu, zonder bril, zeker van dichtbij, al een stuk overtuigender. Met die uitstraling, die al een stuk energieker is dan dan vorige keer, zou ik mezelf best als docent willen hebben. Wat denk ik zelf van mijzelf in deze video :

Goed : ik doe het in ieder geval wel (!)
Goed : ik kijk in de camera op het moment dat ik de kijker toespreek (zit nog wel aan mijn gezicht, dat moet niet)
Kan beter : volgende keer even scheren en een overhemd aan, al was deze video echt bedoeld als technische test
Goed : zonder bril geen spiegelende brillenglazen
Al iets beter : ik zit minder scheef in beeld en hou het hoofd relatief recht
Geen tekst en geluid dit keer; daarom geen oordeel over de punten van vorige keer :
- verstaanbaar en rustig uitgelegd verhaal
- er kan iets meer dynamiek in stem en uitdrukking (dus iets meer enthousiasme)
- mijn stem is nasaal en ik verslik me soms wat in de woorden

-> Omgeving

Opgenomen in mijn kantoor. Het is daar iets ruimer, maar voor het beeld maakt dat weinig verschil. Wel heb ik een fijne groene muur achter me.

Goed : iets ruimer beeld was misschien fijn geweest, maar blijk  ik niet te gebruiken
Goed : achtergrond is door de greenscreen met van alles te vullen
Kan beter : er is nog een klein beetje groen waas van de groene muur op mijn schouders
Geen geluid : het geluid heeft geen echo of bijgeluiden

-> Inhoud/verhaal

Niet van toepassing, maar ik laat de beoordelingspunten nog even staan. Dara ga ik een lijst van maken voor de volgende oefen-party.

- het is een samenhangend verhaal
- beeldmateriaal klopt goed bij de tekst
- de tekst moet niet te kinderlijk worden
- het ziet er wat richtingloos uit; misschien moet ik iemand in gedachten nemen tegen wie ik praat

-> Techniek

Techniek vond ik vorige keer niet zo belangrijk, maar ik ben wel blij dat de techniek van toen ook tot een beter technisch resultaat kan leiden :

Is nu beter : ik zou scherper in beeld willen
Is nu beter : het licht is niet mooi (vrij harde schaduwen van de bril, glimmend hoofd)

En verder had ik dit keer geen screencapture of meer nabewerking dan het vervangen van het groene scherm

- de nabewerking houdt het best boeiend, zeker het eerste deel
- in de camera kijken met de webcam boven op het scherm werkt goed
- de resolutie van de schermopname is te groot; letters worden nu op een kleiner scherm klein en rafelig
- intro-stukje met wolken kan misschien korter (of weg); zie je dat te vaak, dan irriteert het snel
- er zit wat ruis in het geluid als je het luid afspeelt (maar ja, waarom zou je dat doen)
- misschien kan het geluid iets voller (en minder nasaal)

Samengevat

Fijn gevoel dat ik dit gedaan heb; heb er een hoop van geleerd dit keer. Ik ga verder onderzoek doen naar het bril-loos presenteren. En natuurlijk gauw nog een keer proberen. Dan met een zinvol verhaal en screencapture en nabewerking. Experimenteren, optimaliseren, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen.... Langzaam op weg naar CAPPUCCINO !

De sterretjes

Een korte uitleg van de onderdelen met een * :

softbox : dat is een soort verlichting die je bij fotografie gebruikt. Een softbox bestaat meestal een uit zwarte, lichtdichte (opvouwbare) achterkant en een witte doorschijnende voorkant. Het licht van de lamp die er in zit wordt daardoor mooi egaal over een groter vlak verdeeld en het licht op je gezicht wordt "zachter"; de schaduwen zijn minder scherp. Hoe groter de softbox en hoe dichter bij hij staat, hoe beter het resultaat. Meestal gebruik je een softbox op een statief; dat ziet er zo uit :

softbox

greenscreen : een groen scherm dat je achter jezelf hebt staan. Zo'n egale groene kleur kun je in een videobewerking programma redelijk eenvoudig vervangen door iets heel anders. Als illustratie even een vrij willekeurige YouTube video met een paar voorbeelden :

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *