project

#010 cappuccino !

cappuccino to go !

Twee maanden onderweg en mijn tweede project heeft een eerste voorzichtige invulling en bovendien een naam : "project CAPPUCCINO". Dat lijkt me een mooi moment om even een overzicht van de afgelopen weken te maken. Even terugkijken op de rollercoaster van vorige week, maar ook op het wat tragere begin van mijn project; de eerste stap, de eerste gedachten over wat ik zou gaan doen... Een pas op de plaats dus, maar niet met de bedoeling om deze week stil te staan, meer als samenvatting voor de eerstvolgende stap.

Oriëntatie en technieken

In de eerste week van SPAGHETTI ben ik voor mijn tweede project begonnen met een vooruitblik in de richting van iets dat nog helemaal leeg was (een white frame), nog nergens over ging en waar alles nog in moest worden bedacht. Ik had toen vooral moeite om te kijken hoe en waarom ik mijn eerste stap zou doen. Een kleine stap was de gedachte, is beter dan geen stap, en dan doet het er eigenlijk niet eens zo heel veel toe in welke richting. Eerst in beweging zien te komen; bijsturen kan onderweg nog gemakkelijk. Andersom, eerst sturen en dan pas in beweging komen voelt een stuk onlogischer.

Die eerste kleine stap bestond bij mij uit het onderzoeken wat ik leuk vind om te doen en een voorzichtige inventarisatie van mijn sterke en zwakke kanten. Voor de motivatie werkt dat goed;  het is eenvoudiger om energie op te brengen voor iets dat je leuk vindt en wat aansluit bij je vaardigheden, maar wel de nodige uitdaging heeft. Ook gaf deze eerst stap me een basis voor de richting waarin ik moest zoeken. Welke elementen er in zouden moeten zitten. En nadat ik die eerste stap had gezet, had ik er ook meer vertrouwen in dat de volgende stappen wel gingen komen.

De stap na die eerste bestond uit het op een rijtje zetten van een paar technieken; vooral de theoretische kant en een korte handleiding voor het gebruik er van. Ik heb ze op dat moment niet zelf toegepast. Het zijn technieken om te brainstormen (de gedachtenwolk), en om de onderdelen van een plan goed op een rijtje te krijgen (Lean Canvas); om te bepalen wat je doet, hoe je dat doet, voor wie en waarom.

Wanneer je dan al brainstormend en structurerend op een voorlopig plan komt, dan moet je wel kijken naar de haalbaarheid van zo'n idee. Daar heb ik ook een bericht aan gewijd en een checklist met (volgens mij) de belangrijkste punten die je zou moeten toetsen.

Het plan komt tot leven

Na al die voorbereiding en theorie heb ik zelf een weekje gebrainstormd en inspiratie gezocht in YouTube filmpjes, boeken, tutorials, voorbeelden van anderen, eigen beeldmateriaal, vroegere gedachten over projecten en ik heb gesproken met anderen.cappuccino

Een begin van een plan begon zich af te tekenen en dat heb ik getoetst aan de haalbaarheids-checklist. Daar kwamen nog wel wat punten uit die nog wat extra aandacht nodig hadden. Mijn grootste probleem (en mogelijk een probleem dat iedereen herkent) is de beperktheid van de tijd. Zeker met SPAGHETTI er naast is die tijd er niet ruimer op geworden. Een list was nodig ...

De week er na heb ik de probleempunten (provisorisch) opgelost en mijn plan (aangepast) en verder geconcretiseerd. Je hebt gezien dat die week echt een WOW-gevoel bij me naar boven bracht; een gevoel dat ik op een wereld was gestuit die heel anders is dan de dingen die ik ken, maar die toch ook echt een realiteit in zichzelf is. En een heel spannende realiteit.

Mijn plan staat : maar wat heb jij daar aan ...

Uiteindelijk heb ik een plan dat goed bij me past, waarvan me enigszins duidelijk is wat ik er mee wil en voor wie en hoe en dat er ook nog haalbaar uitziet. Maar wat heb jij daar aan ? Ik had immers bij het begin van mijn SPAGHETTI blog geschreven dat ik mijn tweede project met je ging delen in de hoop dat je er iets aan hebt en dat ik jou er verder mee help. Nou weet ik natuurlijk niet of je met een project bezig bent en, zo ja, wat voor project dat is. Laten we hopen van wel en ik neem het schrijven van een boek als voorbeeld (lijkt mij trouwens ook leuk om te doen).

Waarschijnlijk sta je met jouw project ook op een punt dat vergelijkbaar is met waar ik nu ben. Je hebt hopelijk een plan waar je boek in grote lijnen over gaat (en anders moet je daar zo langzamerhand toch wel mee bezig 😉 ) en misschien weet je ook al een beetje hoe het boek in grote lijnen geschreven zou moeten worden, welke hoofdstukken, welke grote lijnen en dergelijke. Als je daar nog niet bent, heb je misschien iets aan de onderdelen die ik eerder heb behandeld; zelf is de Lean Canvas mijn favoriet, maar vergeet ook zeker niet om je voorkeuren en sterke/zwakke kanten op een rijtje te zetten.

Net als ik moet je nu het grootste, moeilijkste en leukste deel nog doen : het onderwerp verder concretiseren, je publiek bepalen, de technische realisatie doen, de verspreidingswijze kiezen, de kanalen voor verkoop of levering inrichten, de kosten die je gaat maken en de inkomsten die je misschien wilt hebben op een rijtje zetten, de planning van alles maken, inclusief het schrijven zelf, het productieproces, het proeflezen, de illustraties en nog heel veel meer. Wat een enorme hoeveelheid werk (en wat een mooie uitdaging) ! Dat vraagt om coördinatie (en waar nodig anderen inschakelen). 

Valkuilen

Ik ben wel eens eerder bezig geweest met de gedachte dat ik tutorials of online cursussen ging maken, maar destijds ben ik blijven steken. Ik heb het gevoel dat ik nu met deze stok achter de deur en een strengere aanpak van mezelf verder kan komen en zelfs (daar is het wow-gevoel weer) dat het zou kunnen lukken. Dat zou mooi zijn, maar niet het allerbelangrijkste. Ik doe dit voor mijn lol tenslotte en hoop dat bij jou ook het plezier je belangrijkste motivator is.
 
Ja, maar ik moet me wel wat afvragen, en dat geldt natuurlijk ook voor jou wanneer je eerder bezig bent geweest om, bijvoorbeeld, te proberen een boek te schrijven. Ik moet me afvragen wat toen mijn valkuil(en)  waren en waarom ik niet verder ben gekomen. Dat gaat voor nu mijn eerste punt van aandacht worden en ik ga de komende weken op zoek naar oplossingen. 
 
Mijn belangrijkste valkuil was destijds dat ik het moeilijk vond om iets voor de camera in het Engels te doen en al zeker wanneer ik daarbij ook nog een beetje losjes voor de camera wil staan. Dat kun je nog zo goed voorbereiden, maar wanneer je een verhaal van 5 minuten in het Engels wilt houden en aan een heleboel details moet denken (houding, uitspraak, kijken in de camera) was het voor mij onmogelijk om te onthouden wat ik precies wilde vertellen en verdwaalde ik in mijn Engels door afdwalingen met woorden die ik niet paraat had. Daar zijn zeker oplossingen voor ! Ik denk dat er meer mensen met dat probleem zitten en ga op zoek.
 
Mijn tweede valkuil was de inhoud. Ik wilde toen tutorials gaan maken op wekelijkse basis. Nu heb ik bedacht om tutorials in een grotere cursus-vorm te gaan maken. Dat is meer een groot verhaal met onderdelen die daar allemaal een functie in hebben en door die onderlinge samenhang waarschijnlijk beter te doen voor me. We gaan het zien....
 
Wat zijn jouw valkuilen ? Wanneer je met een project bezig bent wil ik heel graag van je horen waar jij in blijft steken. Misschien kunnen we elkaar helpen om verder te komen.
 
 
coffee beans

 

Komende maand

De stappen die ik de komende maand ga doen :

  • het standaard cursusmateriaal van Udemy bekijken, hoe maak ik een cursus, hoe presenteer ik een video-les
  • meer tutorials kijken : wat komt er allemaal bij kijken om een cursus te maken, waar zitten knelpunten, hoe los ik die op
  • het project gedetailleerd inventariseren, voor zover ik het nu kan overzien
  • de benodigdheden voor mijn plannen concreet op een rijtje zetten
  • zoeken naar een oplossing voor mijn angst voor camera presentatie in het  Engels
  • stoeien met de inhoud van wat ik wil vertellen, nadenken, structureren, voorbereiden, boeiend verhaal van maken

Komende week

Komende week ga ik eerst een inventarisatie maken van deze (en meer) punten. Dan ga ik ook vast hard bezig met de aanpak van een of meer van de bovenstaande punten. Ik ben benieuwd waar ik eind komende week sta ! Voor de planning ga ik komende maand een projectkalender ontwikkelen (hij staat al op de boodschappen bladzijde). Er zijn beslissingen die ik pas over een half jaar hoef te maken, maar ik moet er dan wel even aan denken...

P.S. Wanneer je je afvraagt waarom ik zoveel tekst produceer over toch niet zulke grote stappen ? Dat helpt me om het voor jou beter te beschrijven, maar ook zeker helpt het mezelf om te structureren en overzicht te houden. Als jij ook beter overzicht houdt door te schrijven, hou dan een dagboekje bij in jouw project ! Of ook een blog 😉
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *